”Doga”, Yoga med hunden!

– Trener du yoga, og får du en uventet treningskompis på matten? Tøy med poter og hender, tren sammen!

Hva er hundeyoga?
Denne treningsformen er relativt velkjent i USA og Asia, men ganske så uvanlig i Norge. Det kalles ”doga”, en sammensetning av ”dog” og ”yoga”. I doga utfører du både pusteøvelser, tøying, massasje og meditasjon. Målet er å få både menneske og hund til å finne den indre roen.

Doga barnets posisjon

«Barnets posisjon, er beroligende og øker blodsirkulasjonen i hodet”.

Først og fremst så skal hunden bare ligge stille å være rolig. Om hunden din hopper rundt som en villmann, trenger du ikke bli stresset. Dette varierer fra hund til hund, akkurat som hos oss mennesker. Det kan ta litt lenger tid bare det å sitte stille, men øvelse gjør mester. Så det er viktig å huske på at det ikke finnes en ”quick fix”.

Selve treningen starter med pusteøvelser, som etterfølger en solhilsen. Første delen er da rettet mer mot menneske, hvor hunden er passiv. Deretter kan du starte med hundemassasjen. Fordelene for hunden er akkurat som hos oss mennesker, hvor stresshormoner utløses. Om dette kjennes ok, kan du starte å tøye hunden (så fremt hvordan dette gjøres), for så å jobbe med ulike posisjoner sammen.

Hovedtanken med ”doga”, er å ta med roen dere oppnår sammen på matten, ut i hverdagens stress situasjoner. En og annen har vel en eller annen gang fått «klump i magen», og tenkt; ”Oj, der kommer det en annen hund!”. Vel ikke alle så klart. Men hunden i denne situasjonen trenger ikke en gang å se den andre firbente skapningen, før eierens energier smitter over; ”så klart, mor er stressa!”. I dette litt ”klønete” øyeblikket kan yogaen brukes som et nyttig verktøy, kanskje dere neste gang traver forbi i herlig harmoni!

Yoga gir kroppen ro og reduserer stress. I mange tilfeller har dette også hjulpet folk med astma, slik at behovet for medisin ikke har blitt fullt så nødvendig.

www.hundepoter.no

8 tips til å brenne mer kalorier på turen

  1. Gå forskjellige veier hver gang

Miks opp turen ved å velge andre veier, dette vil overraske kroppen og gi andre utfordringer.

  1. Varm opp

Start turen med 10 min oppvarming. La hunden snuse og (gjøre fra seg), så er den biten avklart.

  1. Start fokusert

Her skal du få kontakt med hunden, og få slutt på snusingen. Gå i et raskt tempo i 20-30 min. Her skal du kjenne at pulsen øker. Bruk armene. Går du så fort at du ikke klarer å snakke, kan du redusere tempoet litt.

  1. Hold tempoet

Pass på at hunden følger takten din. Om hunden ender opp i baktroppen, kan du prøve å holde samme tempo. Det blir en naturlig intervalltrening. Her jobber benmuskulaturen, balansen og rumpa får en real omgang. I nedoverbakker skal man være forsiktig med knærne.

  1. Bruk terrenget.

Etter 30 min i raskt tempo, er det på tide å bevege seg ut av stien. Klatre oppover med hunden i kobbel, løft bena over grener og ujevnt terreng. La ben og rumpe jobbe!

  1. Rask gange tilbake

Når dere skal bevege dere tilbake igjen, kan du øke tempoet igjen, og hold hunden tett inntil deg. Bruk armene.

  1. Roe ned

La hunden snuse og springe løs i slakt bånd (eventuelt uten kobbel). Dette forebygger eventuelle skader.

  1. Tøy ut

Tren på la hunden ligge stille mens du tøyer ut. Dette trener hunden mentalt også, og gjør det lettere for deg å tøye kroppen.

Gi hunden en drømmejul - kjøp julegaver hos Hundepoter